Oct 9, 2008

Rakyat U.S & U.K Lebih Pintar Dari Rakyat Malaysia?

Kebanjiran media barat ke Malaysia meninggalkan persepsi mendalam kepada rakyat Malaysia bahawa negara seperti U.S memiliki rakyat yang lebih pintar berbanding kita semua. Berdasarkan bancian yang dilakukan oleh Associated Press-Ipsos menunjukkan hanya 1/4 dari penduduk dewasa di U.S yang tidak aktiviti membaca buku sebagai suatu amalan. Statistik ini jauh berbeza berbanding amalan membaca di Malaysia.

Jadi, sejauh manakah kebenaran fakta ini? Saksikan sendiri: -






Manakala bagi rakyat di U.K, statistik yang dijalankan oleh Literacy Trust menunjukkan bahawa hanya 34% peratus orang dewasa yang tidak membaca buku. Adakah statistik ini benar?





Last but not least... THE MASTERPIECE!





Sekarang anda semua tahu mengapa U.S diperintah oleh pemimpin yang bersifat "mediocre". Lawak tetap lawak tetapi kita jangan lupa apakah akibatnya jika sesebuah negara diketuai oleh pemimpin yang lemah. Dari zaman di mana U.S berada pada tahap ekonomi yang sangat kukuh pada era Bill Clinton, hanya mengambil masa 10 tahun sahaja menukar ekonomi U.S ke era "Great Depression".

Bayangkan U.S selaku negara ekonomi no. 1 di dunia dalam sekelip mata boleh runtuh. Jika rakyat Malaysia masih belum sedar kebenaran ini, kita masih belum terlambat untuk menukarnya!

6 comments:

Fazrulls said...

Salam Bro,

Betul tu.. masih belum sempurna... atau terlewat....

ping said...

memang tepat sekali apa yang anda tulis ....

Anonymous said...

yang saya pernah dengar... rakyat malaysia membaca 2 buah buku setahun... manakala di us rakyatnya membaca 3 buku seminggu... so bayangkan... betapa malasnya rakyat malaysia...

ini kajian, bukan maknanya semua malas... ada diantara kita banyak membaca, jadi bile buat kajian lepas total average baru dapat hasilnya 2 buku setahun...

Hahn 3rd said...

Orang kita tak suka membaca kalau bahan bacaan tu cuma ada tulisan. Lainlah kalau tulisan tu di taip kat lurah dendam dan celah bedah...masa tu memang kita jadi rajin membaca.

Anonymous said...

bodoh betol orang US nie... hahaha

♥corcraze♥ said...

hahaa..americans is sooo dumb!!
haha..
UK??ite kot..
ada tv show yg ajar org2 ni baca buku..
from A-Z!hahaha..