Mar 25, 2009

Dragon Hunter Review: Dragon or Ogre?


Sudah beberapa minggu saya tidak menonton sebarang movie jadi saya mengambil keputusan untuk mendownload beberapa filem dan salah satunya bertajuk Dragon Hunter. Dari preview yang saya lihat agak menarik. Saya sendiri tidak pernah mendengar filem ini sebelum ini walaupun ianya telah ditayangkan pada 2008.


Di awal cerita agak menarik dengan suara narrator ada persamaan dengan filem seperti Lord of the Rings, jadi saya agak excited ditambah dengan plot cerita yang agak samar-samar yang menimbulkan rasa suspend. Segala berubah apabila memasuki bahagian di mana watak utamanya terjaga dari mimpi.

Daripada suara narrator yang cukup berkesan untuk cerita-cerita sebegini bertukar kepada slang American + Australian english yang tidak sesuai langsung. Ditambah dengan penggunaan effect suara seolah-olah ianya terpisah dari lakonan sebenar. Dalam erti kata lain, suara direkodkan di dalam studio.

Pelakon juga nampak begitu kaku dan yang paling teruk, plot cerita yang begitu mengarut. Musuh-musuh di dalam filem ini terbahagi kepada 2 iaitu Ogre dan Dragon. Yang kelakarnya ialah, kedua orang tua watak utama tersebut dibunuh oleh Ogre tetapi beliau adalah dragon hunter. Saya sendiri tidak faham apakah fungsi Ogre di dalam filem tersebut.

Saya mengaku disebabkan oleh terlalu bengang dengan filem ini, saya telah skip beberapa part kerana malas untuk membazirkan masa. Yang paling mengecewakan dalam filem ini adalah pertarungan di antara hero dengan Dragon. Duration filem ini adalah lebih 1 jam tetapi pertarungan dengan Dragon hanya 3 minit 30 saat. CGI Dragon tersebut juga nampak terlalu 'murahan' seperti dalam dokumentari National Geographic.

Sekarang saya faham mengapa saya tidak pernah mendengarnya sebelum ini. Nasib baiklah saya tidak menontonnya di pawagam (jika ada) kerana saya pasti akan menyumpah-nyumpah apabila keluar dari pawagam ataupun meminta semula duit tiket.

3 comments:

DH said...

hahahaha...itu la baiknya menengok movie yg didwld...at least x rasa bazir duit tengok kat cinema...hehehe

Anonymous said...

ahahahaha..aku pon download jugak walaupon dh tahu cerita murahan...nak tgk gak..

@dmin said...

hurul_aini: memang naisb baik xde kat wayang. kalau tidak mmg mintak duit balik.

pembunuh naga: haha. download je. biar dorg x dapat profits.