Mar 3, 2009

Apa Sudah Jadi Dengan Sg Besi! Hampir 3 Jam Dalam Kereta!

Hari ini mencatat sejarah pengalaman paling buruk saya di atas jalan. Bukan sebab accident tetapi Kuala Lumpur mengalami kesesakan lalu lintas yang paling teruk saya alami. Sebenarnya saya mengaku ianya salah saya juga. Saya sepatutnya menggunakan lebuhraya Kuala Lumpur - Putrajaya tetapi entah kenapa tiba-tiba bertukar fikiran last minute. Mungkin kerana memikirkan harga tol yang perlu saya bayar iaitu RM4.00 (dari Putrajaya ke Bulatan Kg Pandan)

Saya bertolak dari Cyberjaya tepat jam 5:40 petang dan disebabkan cuaca masih belum hujan saya ingin mencuba nasib melalui Seri Kembangan sebelum tembus ke Sungai Besi. Ketika tiba di persimpangan masuk ke Seri Kembangan, saya dapati kereta lebih banyak berbanding hari biasa, saya sudah mulai curiga tetapi cuba berfikiran positif.

Kira-kira jam 6:30 petang, saya mula memasuki Sungai Besi. Ketika itu saya agak berbelah bagi samada ingin menggunakan MRR2 ataupun Sungai Besi tetapi ketika sampai ke persimpangan memasuki MRR2 saya dapati traffik sudah mula sesak, jadi saya mengambil keputusan melalui Sungai Besi.

Pada mulanya traffik agak lancar tetapi apabila sampai berhampiran dengan persimpangan ke Desa Water Park jika tidak silap saya, kenderaan mula bergerak perlahan. Mulanya saya ingat, "biasalah tu Sungai Besi, sesak sedikit" tetapi 30 minit berlalu, kereta hanya bergerak pada jarak tidak sampai 2 km.

Disebabkan kebosanan melampau, saya sempat membaca buku "Why We Want You To Be Rich" oleh Robert Kiyosaki dan Donald Trump sambil memandu. Ops, terbongkar rahsia. Sempat juga saya menghabiskan 20 muka surat dalam keadaan kesesakan yang melampau sehinggalah senja menjelang.

Bukan apa, saya sudah terlalu bosan sehingga pada satu ketika terasa ingin keluar dari kereta dan berjalan kaki pulang ke rumah. Rasanya mungkin sudah tiba di rumah lebih awal. Bayangkan lagu Akon "Na Na Na" sudah dimainkan sebanyak 5 kali, manakala David Cook "Light On" 4 kali. Begitu bosannya keadaan pada waktu itu sehinggakan saya ada masa mengira jumlah lagu yang dimainkan.

Saya terdengar berita bahawa banyak jalan-jalan di Kuala Lumpur terutamanya berhampiran Pekeliling dilanda banjir manakala Bukit Bintang sesak dengan traffik tidak bergerak langsung.

Nasib baiklah saya tidak terasa ingin ke toilet kerana makan sedikit sahaja ketika lunch. Dan ada buku yang boleh dibaca bagi menghilangkan kebosanan. Saya tiba di rumah jam 9:25 malam. Tersangkut di Sungai Besi dari jam 6:33 petang sehinggalah 9:13 malam (kiralah sendiri berapa lama). Apalah malangnya nasib!

5 comments:

Anonymous said...

haha beb...aku baru jer merasainya beb...memang aku menyumpah..aku naik moto jer tuh..umah aku kat taman desa tuh..kuar2 nk pegi opis nii...jem teruk giler...so puncanya banjir la ni ek? aku naik moto smp KLCC pon 45 minit....selalu 15 minit jer...

*pil.tahan.sakit* said...

dgr cerita kat pwtc tu air naik smpi 2 meter. huhu padahal hujan takde la lama sgt..dlm sejam je..
kl da sesak sgt..tu pasal la sistem perparitan da tak betul..da nama pon KUALA LUMPUR

agent_sesat said...

smlm kan..banjir?? nasib baik kul 2.30 ptg dah cow....huhuhuhu.. :p

♥corcraze♥ said...

haih..dganye ujan luar biasa smalam?
i mmg xsedar sbb dlm cinema tgk curious case of benjamin button tu..

tp nak balik around 6.30(abis movie) org da gile pnuh ingat biasa rupanya lrt prob.sampai kena tggu sejam(around8) baru ok,and suh guna alternatif lain!nasib 7.30 dah ok!

Anonymous said...

My experience is during the RM2.70 petrol hike. I was from Seremban and got caught up starting from tol sg besi heading towards tol Bandar Permaisuri and Institut Perguruan Ilmu Khas for 3 hours just like you bro.

It is rather annoying considering I am not from KL.

abufaris