Apr 8, 2009

Saya Diculik?

Bagi sesiapa yang tertanya-tanya ke manakah saya menghilang beberapa hari, jawapannya ada pada post yang lepas.

SAYA SEDANG BERMAIN THE GODFATHER II!

Namun begitu, untuk bermain game ini tidak semudah yang disangkakan. Mula-mula saya terpaksa mendownload lebih 7 GB file .rar (isk, habis Rapidshare punya points), kemudian install Alcohol 120%.

Menyentuh isu Alcohol 120% memang menyakitkan hati. Bagi yang tidak tahu, Alcohol 120% adalah perisian disk image emulator atau lebih mudah ianya mencipta virtual storage yang memiliki fungsi hampir sama dengan CD-ROM. Masalah yang saya hadapi dengan perisian ini adalah, versi cetak rompak yang terdapat di Internet hampir kesemuanya memiliki virus yang tersembunyi pada file cracknya. Sebenarnya ada alternative lain seperti PowerISO dan Daemon Tool tetapi saya sudah biasa dengan Alcohol 120%.

Berbalik kepada cerita asal, saya punyalah rasa gembira selepas berjaya menginstall The Godfather II. Rupa-rupanya PC lama saya ini tidak memiliki cukup requirement bagi membolehkan saya bermain. Punyalah sakit hati. Lihat sendiri minimum requirement untuk game ini.

System Requirements
  • OS: Windows XP SP2 or Vista
  • CPU: Core 2 Duo 2.8 GHz
  • RAM: 2 GB RAM
  • Hard Drive: 9 GB free HDD
  • Video: 256 MB T&L capable DirectX 9.0c
  • Mouse , Keyboard
  • GeForce 7600 or higher (Graphic Card)
Nasib baiklah di rumah saya ada 2 PC di mana satu lagi PC menggunakan Geforce 8600GT. Itupun semasa bermain, ada sedikit semput-semput.

Jika dibandingkan dengan game sebelum ini, terdapat beberapa penambahan baru pada game terbaru keluaran EA Games ini. Antaranya: -
  • Anda boleh memilih crew bagi membentuk keluarga anda sendiri. Crew ini akan membantu anda dalam setiap misi di mana mereka juga memiliki kebolehan tersendiri.
  • Terdapat banyak keluarga baru di mana jalan cerita adalah bersambung dari bahagian di mana anda sudah menjadi Don of New York City.
  • Terdapat banyak side mission di mana anda boleh mencuri, membunuh, memukul, mengebom dan merosakkan perniagaan musuh anda.
  • Berbanding The Godfather, kali ini keluarga musuh lebih aktif di mana perniagaan anda seringkali diserang. Namun begitu, anda boleh mengupah pengawal bagi menjaga perniagaan anda.
  • Terdapat fungsi Don's Eyes bagi memudahkan anda mengawasi segala pergerakan musuh, kewangan dan banyak lagi.
Setakat ini, saya sudah menghabiskan misi di New York City dan memasuki bandar baru iaitu Florida. Bagi yang menggilai game ini, jangan lepaskan peluang anda. Saya pasti anda akan berpuas hati. Saya pun kini sudah addicted. Rosak²!

Kiss the Don's ring!

4 comments:

Jairo said...

jgn ngko tak kuar rumah sudah la... nasib pc aku ciput sgt.. hehgeheh nanti la kalau ada rezeki upgrade pc then baru berkecimpung semula... tunggu diablo 3 la

DH said...

kah kah kah...
biar betul korang ni sanggup install game berat2 dlm pc...aku nak install game biasa pun dh malas...haha...tambah lagi x reti pun main game advance2 mcm ni...so slama ni main yg tycoon2 je...ekeke

callister said...

teringin gak nak main game2 mcm 2..
tp laptop ni dah xbrape sihat lor..
terpaksa la simpan je hasrat 2..

@dmin said...

jairo: dah lebih 10 jam dok mengadap game tu. hehe

hurul: semangat nie. game bagus macam nie jarang2 ada.

callister: beli desktop bro. baru layan main game.