Mar 14, 2009

Celebriti YouTube: Alyssa Bernal

Saban hari semakin ramai artis yang dilahirkan hasil dari teknologi Youtube yang kini berada pada ranking ke-3 berdasarkan jumlah pengunjung setiap hari. Jika anda peminat Marie Digby, anda mungkin tahu apa yang saya maksudkan. Saya meminati Marie sebelum beliau keluar dengan album pertamanya bertajuk "Unfold". Marie Digby mula terkenal apabila mendendangkan lagu Umbrella dan menerima sambutan yang menggalakkan. Shhh, saya meminati versi Marie Digby berbanding penyanyi asalnya Rihanna.



Saya tidak mahu bercerita panjang mengenai Marie Digby kerana saya pasti ramai yang sudah mengenainya terutamanya dengan kunjungan beliau ke Singapura dan Malaysia tahun lalu (saya tidak sempat pergi... isk... isk...).

Terbaru, saya menemui seorang lagi celebriti Youtube yang memiliki suara yang agak menakjubkan. Sebenarnya agak kebetulan saya menemui channel beliau apabila salah satu videonya menjadi featured video di Youtube.

Agak-agak ada rupa siapa? (siapa dapat teka memang hebat!)

Yang menariknya, video beliau menyanyikan lagu "I Kissed a Girl" dipertontonkan pada anugerah Oscar tahun ini. Saya pun tidak pasti samada ianya benar ataupun tidak kerana saya tidak menonton Oscar (hehe). Tetapi ianya tidak mustahil kerana video tersebut menerima hits lebih dari 3 juta pengunjung.



Selain lagu penyanyi wanita, beliau juga mampu membawakan lagu yang asalnya adalah dari penyanyi lelaki. Namun begitu, dalam video "I'm Your" ini Alyssa baru 5 bulan belajar bermain gitar; menurut sesetengah komen ianya agak sumbang sedikit tetapi saya tetap menyukainya.



Penilaian terakhir yang biasa saya lakukan kepada penyanyi baru adalah kebolehupayaan mereka menyanyikan lagu yang saya tidak pernah dengar sebelum ini dan menjadikannya salah sebuah lagu kegemaran saya. Dalam hal ini, Alyssa berjaya meyakinkan saya bahawa beliau benar-benar berbakat dengan mendendangkan lagu "Drive My Soul"



Anda sukakannya?

5 comments:

Anonymous said...

hoho..aku suka...aku suka..lagu drive my soul tuh memang best...tros jatuh cinta ngan lagu tuh...suara minah ni pon leh tahan gak...sedap..tp tak tahu vocal power mana lagi...

IxoR@ said...

Ok gak ye...

Muka dia cam ada muka seseorang, tp tak pasti siapa...eemmm, blur nk ingat!

Sape ? :D

Anonymous said...

aku memang suke gile ngn dia nie memang aku selalu layan lagu2 dia kat youtube....

@dmin said...

ixora: macam vanessa hudgens. hehe.

mazuki: bila agaknya nak keluar album? tak pun soh dier masuk american idol. best tu.

Wilson Blake said...

Hi Alyssa.

We are Wilson and Jk, We are from Brazil.

We are fallen in love for your..

Your voice, your kind, your beauty!

You are really special for us!

We love You.....


Thanks


Wilson ...

Jk