Mar 12, 2009

Bagaimana Untuk Menukar E-mail Login Blogspot Anda

Dalam 11 tahun pengalaman menggunakan internet, saya sudah lebih 20 kali menukar email address. Saya tidak mahu menceritakan sebabnya tetapi saya percaya anda juga pernah melakukan perkara yang sama. Persoalannya di sini, bagaimana untuk menukarkan email lama login blogspot anda kepada email anda yang baru?

Caranya mudah sekali: -

1) Mula-mula anda perlu login blog anda.

2) Klik pada butang "Setting" dan kemudian pilih "Permissions" (paling kanan sekali)

3) Sekarang anda sepatutnya nampak perkataan "Blog Authors". Di situ terdapat butang "Add Author". Klik butang tersebut.

4) Masukkan alamat e-mail baru anda ke dalam kotak berwarna putih dan tekan butang "Invite".

5) Sekarang, login ke e-mail baru anda di mana anda akan mendapat mail dari Blogspot mengatakan anda mendapat invitation untuk menjadi Author blog anda. Terdapat link pada e-mail tersebut, klik link tersebut.

6) Login semula blog anda menggunakan alamat e-mail lama, tekan Setting dan seterusnya Permission (sama seperti Langkah 1 & 2)

7) Anda akan nampak perkataan "Grant admin privileges". Klik pada butang tersebut bagi membolehkan e-mail baru anda memiliki access sebagai Admin. Langkah ini penting kerana sekiranya anda hanya memiliki access sebagai Author, anda tidak boleh menukarkan Layout blog anda.

8) Anda boleh memilih samada untuk membiarkan e-mail lama memiliki access ataupun memadamkannya dengan menekan butang "Remove".

Selamat Mencuba!

1 comment: