Mar 20, 2009

American Idol: Dope!

Ada sesiapa menonton American Idol kelmarin? Well, seperti mana yang kita semua tahu, keputusan bagi minggu ini sudah diumumkan (jangan risau bagi yang belum menonton kerana saya tidak akan memberikan spoiler di sini). Untuk pengetahuan anda, saya tidak menontonnya di kaca TV, kebanyakkan TV Series yang saya tontoni adalah hasil download di Internet kerana saya tidak sabar untuk menunggu dan paling penting saya tidak perlu menonton iklan (gosh, i hate commercial break).

Dalam banyak-banyak peserta nampaknya hanya seorang sahaja yang masih belum menampakkan kelemahan. Cuba teka siapa? Bukan Matt Giraud, bukan Kris Allen, bukan Anoop Desai dan yang paling penting bukan Danny Gokey. Jawapannya ialah Adam Lambert.

Setiap kali saya menonton persembahan beliau, bulu roma pasti rasa meremang. Minggu ini beliau dengan lagu Ring of Fire by Johnny Cash. Walaupun minggu ini sepatutnya minggu Country Music, nampaknya tiada satu bahagian pun dalam persembahan beliau yang memiliki ciri-ciri Country. Jika anda menontonnya, ia seolah-olah anda berada di alam dark side atau underground night club.

Sepanjang pengalaman saya menonton American Idol, beliaulah satu-satunya peserta yang sukar untuk diberikan komen selepas kali beliau melakukan persembahan. Walaupun ianya bukanlah sesuatu yang buruk tetapi ianya sangat pelik. Jika beliau memenangi pertandingan kali ini, saya tidak langsung akan mengkritik keputusan tersebut kerana beliau sangat unik berbanding artis yang sedia ada dalam pasaran kini.

Berita baik, Anoop Desai (peserta kegemaran saya) sudah kembali dengan aksi mantap beliau. Minggu lalu merupakan persembahan paling buruk beliau apabila menyampaikan lagu Michael Jackson "Beat It". Lagu tersebut tidak sesuai dengan watak sebenar Anoop yang sebenarnya lebih selesa dengan genre "Blues" seperti juga Matt Giraud.

Pada saya persembahan minggu lalu sebenarnya adalah kesilapan judges yang memberikan nasihat yang salah kepada Anoop. Mereka mahukan Anoop terus dengan konsep lagu rancak seperti pada minggu Wildcard. Saya berharap beliau tidak terlalu mendengar nasihat judges yang mungkin menyebabkan beliau tersingkir sekali lagi.

4 comments:

farah, s. said...

im a fan of adam lambert. love him! lolz

Anonymous said...

I'm a big fan of Kris Allen. Can anyone be any cuter than he. And i love Scott McIntyre too. His talent yet with his disabilities made him really special and standout for me

@dmin said...

farah: he's dope... his voice is unbelievable.

fark: cool. hopefully both of them doing well in this competition.

Unknown said...

Me like ADAM too!!
hehe..
But unfortunately dah banyak kali miss the Idol :(
Hope he wins ;)