Dec 30, 2008

Histeria: Movie of The Year?



Hampir 2 bulan saya tidak menonton sebarang filem di pawagam. Sebab utama adalah sibuk dengan pelbagai projek dan tiada sebarang filem yang menarik minat saya untuk ditonton di pawagam. Kebetulan minggu lepas saya bersama keluarga menonton pembikinan filem Histeria di Astro Ria. Pengakuan ikhlas, saya menonton pembikinan filem tersebut disebabkan oleh: -
Yes, I'm a big fan!

Seperti biasa, saya tidak meletakkan harapan yang tinggi terhadap filem tempatan tetapi saya mendengar ura-ura filem ini tergolong dalam kategori mainstream tetapi ianya masih lagi terikat dengan unsur-unsur dari independent movie di mana ini menarik minat saya. Malah, mereka juga memelihara keaslian filem ini dengan tidak memasukkan teknologi CGI seperti yang digunakan dalam kebanyakkan filem aksi di Malaysia.

Saya tiba di TGV KLCC jam 10.50 pagi di mana show bermula jam 11:00 pagi. Harga tiket adalah RM8.00. Apa yang menariknya menonton di awal pagi ialah anda mudah mendapat parking dan anda tidak perlu beratur panjang untuk membeli tiket. Kebetulan sekarang ini hujan sering turun di waktu petang, jadi saya sedaya-upaya cuba mengelakkan diri dari keluar pada waktu tersebut.

Bagi yang belum menyaksikan filem ini, Histeria mengisahkan sekumpulan pelajar wanita yang menggelarkan diri mereka sebagai 'Pink Lady". Segalanya bermula apabila kumpulan ini membacakan mentera di sebuah busut puaka menggunakan mentera yang mereka dapati dari Internet (ada sesiapa jumpa website tersebut... hehe). Tanpa disedari, mereka telah membangkitkan penunggu busut tersebut yang sekian lama dahagakan darah manusia.

Saya terbaca beberapa komen dari para penonton yang kurang berpuas hati dengan mutu filem ini tetapi bagi saya ianya jauh lebih baik dari filem Melayu yang ada di pawagam dalam beberapa tahun kebelakangan ini (selain filem Sepet, Kala Malam Bulan Mengambang dan beberapa filem lain).

Namun begitu, saya tidak hairan dengan trend sebegini kerana Sepet juga menerima kritikan yang hebat sehinggalah mereka memenangi anugerah 18th Tokyo International Film Festival 2005, 27th Créteil International Women's Film Festival in France, 18th Malaysian Film Festival, Ninth Malaysian Video Awards, Global Chinese Golden Arts Awards dan Anugerah Era 2005. Dan yang paling penting menewaskan filem Puteri Gunung Ledang yang memakan belanja kira-kira US$4 juta.

12 comments:

saifullahism said...

mantera dr internet?? sounds spooky..... :)

nurulshari said...

hey, i wtched on d first day it released. cool! much betta from jgn pndg blkg. for me lah.

Shamsul Aizat said...
This comment has been removed by the author.
alien said...

x ygk lg la bro..
tapi wa fan liyana jasmay..
hahaha

Anonymous said...

YES MAN lagi best.. hohhoo... wat provoke skit.. Jim Carrey x pernah mengecewakan aku...

SuperDzul said...

xbez ah cte nih...

Zumie said...

belom sempat tgk lagik..nk p la nanti baru leh ttahu best ke x

hehe

happy new year

Adry said...

hermmmm menarik...

Mak Su said...

mcm menarik gaks :)

Ajami Hashim said...

yeahhh!

♥corcraze♥ said...

xsempat tgk lg lor..
download aje la nnt..
xbrani kot tgk horror kat cinema..haha!

ouh..minat liyana jasmay erkk..hehee..

@kelantanstreet said...

haha fans liyana jasmay gak...sama je kita :)