Nov 12, 2008

Top Gear is Back!


(sumber: http://www.cararticles.co.uk)

Mungkin ramai mempunyai tanggapan bahawa saya meminati rancangan ini kerana saya lelaki tetapi hakikatnya sebelum saya menonton Top Gear, saya tiada klue sama sekali mengenai kereta. Kalau dahulu,

Rakan: Bro, apa kereta kegemaran kau?
Saya: Ferrari (menjawab dengan sepantas mungkin)
Rakan: Model apa?
Saya: erk... hmm, bukan Ferrari semua sama ke?

Saya mengaku bahawa saya sangat jahil mengenai kereta dan sebab utama saya menonton Top Gear adalah kerana gemarkan lawak-lawak oleh pengacara rancangan tersebut iaitu Jeremy Clarkson, Richard Hammond, dan James May serta aksi-aksi gila mereka semasa cuba melengkapkan cabaran yang diberikan oleh pengarah Top Gear. Menonton semata-mata kerana ingin melihat kereta mewah bukan tujuan saya. Tanpa disedari, lama-kelamaan saya mulai mengenali model-model kereta.


(sumber: http://www.tvscoop.tv)

Kini, Top Gear kembali menemui penonton dengan musim ke-12 dengan pelbagai aksi serta paparan yang lebih menarik yang melucukan. Bagi penggemar Top Gear pastinya tahu yang siri kegemaran ramai ini telah ke udara sejak 2 minggu yang lalu.

Saya percaya sesiapa sahaja tidak kira samada anda menggemari kereta ataupun tidak, lelaki baik wanita, tua ataupun muda akan menggemari rancangan ini. Saya dahulu pun sebenarnya kurang gemar menonton program sebegini termasuklah Fifth Gear, Pimp My Ride dan banyak lagi. Yang saya tahu mengenai kereta adalah, 
  • Start engine
  • Check air
  • Pump tayar
  • Tukar tayar spare kalau pancit
  • Tukar minyak enjin
  • Tukar oil filter (kereta tertentu sahaja)
  • Cuci & Vacuum kereta
Bagi saya, kereta tidak lebih dari kenderaan untuk bergerak ke sana sini. Asalkan kenderaan tersebut dalam keadaan baik dan selesa untuk dipandu, ianya sudah cukup. Tidak perlulah diubahsuai enjin yang kononnya untuk menambah kelajuan, lekat sticker bermacam-macam warna yang boleh mengganggu pandangan pemandu lain, pasang lampu neon yang menyakitkan mata, tukar bunyi ekzos sehinggakan mengganggu jiran-jiran di sebelah rumah. 

"Keep it simple, stupid"


4 comments:

Super Nia Hana said...

hoo...bebetul lajuuuuu

Zana S said...

takmo tgk pun tertengok ari ahad sbb kekadang tv lain takdok citer. mmg lawak la diorg tuh. tapi.. zana tgk kat ntv7/8tv, tak ingat dah channel mane sbb suka lari2 channel. hehehehe...

Kiubrubik said...

huhu, isi minyak kereta tak ada dalam senarai pun?

Myla Reid said...

Very nice postt