Nov 8, 2008

Goda: The Art of Seduction



Saya jarang sekali menonton drama di televisyen tempatan bukan kerana bersikap berat sebelah tetapi saya berpendapat bahawa terdapat hanya beberapa kerat sahaja drama Melayu yang boleh dianggap berkualiti. Tambahan pula, dewasa ini drama dan perfilemen tempatan seolah-olah diserang "sindrom Fasha Sandha". Boleh dikatakan hampir majoriti drama & filem yang disiarkan di kaca TV dilakonkan oleh beliau dan yang peliknya, karektor yang dipegangnya hampir serupa; seorang yang baik hati, mulia, suci, lurus, dan hampir keseluruhan nilai-nilai murni yang terkandung dalam silibus Pendidikan Moral untuk peperiksaan SPM. Maaf kepada peminat Fasha Sandha semua tetapi ini hakikatnya.



Berbalik semula kepada Goda. Goda membawa maksud seduction dalam bahasa Inggeris di mana temanya adalah hubungan antara kaum adam dan hawa permasalahan yang dihadapi dalam mengecapi kebahagian bersama pasangan. Drama ini disiarkan di 8TV (tidak pasti bila) dan saya baru sahaja mengetahuinya beberapa minggu yang lalu melalui seorang rakan yang sudi berkongsi. Ini adalah sinopsis yang diambil dari 8TV: -

-----

M is a popular anonymous 'love coach' who solves love problems for guys through the internet from his blog "Goda".

BURHAN, is secretly in love with ADELA but is unable to express his love to her mainly because she is the daughter of his boss. Burhan seeks help from M.

SANYA, a journalist, is convinced that M is a 'loser' in real life. Keen on finding out more for an article that she's writing, Sanya becomes increasingly obsessed with M and launches a nationwide search to unravel M's identity.

Sharp, funny, dramatic, Goda is about young men putting the gears into the game of seduction. In each episode, Goda follows the unravelling drama in Sanya, Burhan and Adela's lives. We also see M in 'action' through his blog, narrating advice to a different guy in each episode about getting seduction right.

Will Sanya find out M's true identity?

Will Sanya give her ex, Zul a second chance?

Will Burhan get his Adela?

All in Goda.


-----

Selain dari scene yang melibatkan M dan Sanya (Sazzy Falak), keseluruhan cerita ini sebenarnya memiliki konsep yang agak menarik terutamanya yang melibatkan adegan antara Burhan dan Adela walaupun terdapat keraguan dari sudut jalan cerita. Ia sebenarnya mengingatkan saya semula kepada drama Table For Two yang disiarkan di TV3 pada 2004. Table For Two ditaja oleh jenama Pond manakala Goda pula ditaja khas oleh jenama Clear.



Ditambah pula, Goda tidak menggunakan "muka-muka lama" yang ada dalam industri perfileman tanahair kita. Kadang-kala, mempertaruhkan bakat baru mungkin membuahkan hasil di samping penonton sendiri tidak menjadi muak melihat muka lama seperti "sindrom Fasha Sandha".

Berikut adalah Season 1 Goda yang saya dapati dari YouTube: -

Episode 1

Part 1
Part 2
Part 3

Episode 2

Part 1
Part 2
Part 3

Episode 3

Part 1
Part 2
Part 3

Episode 4

Part 1
Part 2
Part 3

Episode 5

Part 1
Part 2
Part 3

Episode 6

Part 1
Part 2
Part 3

Episode 7

Part 1
Part 2
Part 3

Episode 8

Part 1
Part 2
Part 3

Atau anda boleh melayari 8TV yang turut menyiarkan ulangan bagi Goda: -

8TV

11 comments:

Elara said...

Hi, thanks for dropping by at my blog.

I really dislike Fasha Sandha and her dramas are boring!! Thanks for putting a huge CROSS on her face! :):)

I prefer dramas like Table For two, Ghost and Kami was not bad as well. Goda sounds interesting. Thanks for sharing! :)

Yeah, we can exchange links. You've been added. :)

Hope to see more of you at my blog.

Legal Cat said...

Still need to find the courage and the time to watch Malay movie/drama. Too many good online movie n TV shows from other countries (not just USA) to see. I'll stick to local theatre scene to support the industry (unless the friends I know are acting in the TV show)

Nadia said...

FASHA SANDAH? euwwwww..i dont like it.

best la entri ni.tq sebab bagi link tu.dah lama nak tgk citerr tu tp malas nak cr kat youtube.tv3 plak loading lambat.huhu

neway.tq2

iDa~ said...

fasha?
eii xsuke! xsuke!

Ainsya said...

Tak suke fasha juga..
See gambar dia, tindik lidah..
Dah la kena ban ngan wartawan..haha

Goda ? ade jgk tgk..tp x hbs, x de lah fanatik sgt..owh ade ulang ek ? biler ? masa yg same ker ?

:: Wiween :: said...

whoaaaaaaa minah sore mendalam nih ade subang kat lidah tu..!

cik manis said...

x suke fasha sndha..
salu blakon lmah lmbut mcm x mkn setahun..
tp orngnye x de la baik sgt..
tgk 2, siap ade
tindik2 lg.
hipokrit jer..

iDa~ said...

wakakaka fasha sanda xde peminat wupenyee =D

Anonymous said...

suara dia macam lelaki je.

Anonymous said...

Hm.. aku tak berapa layan citer2 camni..
Ntahlah....

ZARA MUSTAFA said...

saye pun sangat sangat sangat tak suke ngan fasha yg gediks iteww.. sore mcm doremon tp sore sy pon mcm die???aaaaa....menci menci menci...