Oct 31, 2008

Cuaca dan Serangga. Macam-Macam Ada!

Mula-mula sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pengunjung semua terutamanya kepada jard the great, corcraze, ainsya, cutemiut78, alliyah , faizura dan agent sesat kerana mendoakan saya cepat sembuh. Dan kini saya hampir sembuh (90%) ^^.

Cuaca di negara kita semakin tidak menentu. Awal bulan October yang lalu, hujan turun mencurah-curah tidak tentu masa, pagi petang dan juga malam. Malah ada kawasan yang ditimpa bencana alam seperti banjir kilat dan juga tanah runtuh. Kini, tidak sampai satu bulan dari tempoh tersebut, suhu meningkat mendadak sehinggakan di waktu malam juga terasa kehangatan. Bagi yang memiliki air-cond di rumah pastinya tidak merasakan perubahan yang ketara tetapi bagi kurang berkemampuan, terasa bahananya.

Membuka tingkap bagi membolehkan angin sejuk dari luar masuk ke dalam rumah mungkin adalah cara yang baik. Namun begitu, kita diancam oleh bahaya nyamuk Aedes yang boleh membawa maut. Malah kebanyakkan daripada rakan-rakan saya yang mengakui bahawa mereka pernah dijangkiti demam denggi.


(sumber:http://www.comune.torino.it)

Selain dari ancaman nyamuk, saya mendapati kawasan bandar terutamanya di gerai tepi jalan dan kawasan perumahan diancam oleh satu lagi fenomena iaitu: TIKUS. Beberapa minggu lepas saya sempat singgah di kawasan flat kos rendah di mana kebersihan di kawasan persekitaran tersebut tidak terjaga dan menjadi pusat "penternakan" tikus. Sambil menunggu di dalam kereta, saya sempat mengira jumlah tikus yang lalu lalang di kawasan tersebut. Percaya atau tidak, ianya melebih 10 ekor dan saiznya cukup menakutkan, lebih besar dari betis saya!

(source: http://bbc.co.uk)

Jadi jangan terkejut jika gerai mamak kesayangan anda adalah sarang tempat tinggal tikus.

Lipas dan semut juga turut termasuk dalam kategori serangga perosak. Kawasan rumah setinggan dan juga flat kos rendah seringkali menjadi kawasan pembiakan serangga seperti ini. Ini disebabkan oleh tempat pembuangan sampah yang terbuka serta tidak dijaga rapi oleh pihak pengurusan bangunan. Ia juga menyebabkan kawasan tersebut berbau busuk dan menarik serangga lain seperti lalat, langau, dan sebagainya.

Saya tidak pasti siapakah yang perlu dipersalahkan dalam hal ini.

Adakah ini berpunca dari sikap rakyat kita sendiri yang terlalu mengabaikan kebersihan tempat tinggal mereka?
Adakah majlis perbandaran mengambil sikap sambil lewa atau tidak mengambil langkah yang secukupnya bagi menangani masalah ini?

Saya tidak mengatakan bahawa saya seorang yang sangat prihatin terhadap persekitaran tetapi sebagai individu saya cuba sedaya-upaya melakukan yang terbaik seperti tidak membuang sampah merata-rata (jika saya makan gula-gula, plastiknya saya simpan di dalam poket sehinggalah berjumpa dengan bakul sampah) dan juga mengamalkan tabiat kitar semula (dapat duit... ^^).


(sumber: http://scribalterror.blogs.com)

Saya percaya jika kita SEMUA tidak membuang sampah merata-rata, maka kebersihan kawasan persekitaran kita dapat dipelihara. Kempen gotong-royong perlu dihidupkan semula bagi memberi kesedaran kepada orang ramai selain dapat merapatkan hubungan masyarakat setempat. Jika tidak, mungkin tidak lama lagi, muncul lagi penyakit-penyakit baru yang boleh membahayakan kita semua berpunca dari persekitaran yang kotor.


(sumber:http://www.bbc.co.uk)

14 comments:

smaelz said...

sapu la keliling umah selalu kepada yg ada halaman umah.. nyamuk suka membiak di kawasan2 yg kita suka main atau bersantai

Jard The Great said...

buangan sampah dari tingkap kereta bnyk berlaku..

pastuh ade pembuangan sisa2 makanan dari tingkap apartment/flat di bangunan tinggi2..

arrrghhh!!! malaysians are such litterbugs!

abufaris said...

Biasanya tikus gergasi ni byk di kawasan pasar. Pernah keluar di suratkhabar usaha membasmi tikus di kawasan pasar seperti di Pasar Siti Khadijah di Kota Bharu.

Peniaga-peniaga kita perlu lebih bertanggungjawab dan jgn hanya memikirkan keuntungan saja. Tidak menjaga kebersihan di sekitar premis perniagaan boleh mendatangkan mudarat kepada pembeli.

Tie said...

Pernah gak tgk tikus2 besar tu kat kedai mana tah! Eee...seram sejuk rasanya!

CuTeMiUt78 said...

alhamdulilah..dah sihat ya.. isu pasal tikus tu.. pernah gak nampak kat gerai2 makanan..kat tepi2 jalan.. issshh... amat menakutkan bila tgk saiznya..

agent_sesat said...

besarnya tikus tue./..
macam size anak kucing...

yang naymuk tue...pastikan tak der air bertakung...

lately negara kiter mcm summer lak..panas..

cHeRyNa PiReS said...

hadooooiii..nyamuk tuh mmg la kan....tp tikus tuh....errr...loya aaaa....wekkkkkk....

Mak Su said...

aaa? kamu tak sihat? alamak, sori, tak perasan ler. mgkn sebab saya recently bengang sebab blog saya berat giler... dah ok? take care ek

miszrLina said...

faktor cuaca pon ye gaks...
nOwdays dah start panas...
klinik pon penuh jer...
apa pon kena jaga la sekitar2 umah tu..

take care yaa...

M-D-P-O-K said...

argghh i feel like slapping that nyamuk

faridmw said...

salam... besar benar tikus tu.. klu aku jumpa mmg tak banyak cakap dah.. mmg aku orang pertama cabut... hehehe..
sia2 kerajaan sediakan tempat pembuangan sampah.. klu kita tak gunakannya..

julietchun said...

sll nampak kat tepi longkang kedai mkn ada lubang tikus bleh kuar msk, ngeri tol bila terbyg tikus tu dok lalu kat meja & pinggan mangkuk pastu kite mkn kat bks tu.

callister said...

tikus ke 2??
besar nye..
xsihat ke?
moga cepat sembuh..

shaxx said...

mak oi! besarnya tikus!