Sep 18, 2008

Ke Low Yat Lagi: Trend Terkini!

Hari ini saya ke Low Yat sekali lagi. Kali ini ke sana untuk membaiki PC (saya ada 2 PC di rumah) yang rosak. Ini merupakan kali kedua PC tersebut mengalami kerosakan dalam tempoh kurang dari 15 bulan. Yang anehnya, setiap kali pun hanya motherboard dan graphic card sahaja yang menjadi mangsa. Mungkin disebabkan oleh overheat kerana saya jarang sekali menutup PC di rumah.

Perjalanan ke Low Yat dari rumah saya hanya mengambil masa tidak sampai 20 minit, itupun disebabkan kesesakan lalu lintas. Bolehlah dikatakan bahawa Low Yat adalah rumah kedua saya kerana jika kebosanan saya pastinya ke sana untuk melakukan survey harga barang. 

Notebook merupakan antara benda yang sentiasa menarik perhatian saya. Jika dahulu, harga notebook yang paling rendah adalah dalam lingkungan RM3,000 ke atas (Acer, Compaq), kini harganya turun dengan mendadak mengikut trend terkini. Saya percaya antara salah satu sebabnya utamanya adalah: -


(sumber: nexus404.com)

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kejatuhan harga pasaran bagi notebook: -
  • Berat
  • Spesifikasi
Berat memainkan peranan penting dalam pemilihan notebook, sekiranya anda seorang suka membawa notebook anda ke mana sahaja bagi membolehkan anda melakukan kerja, sudah pastinya notebook yang beratnya 2.0 kg ke atas akan membebankan penggunanya. Berat yang dinyatakan pada brochure di Low Yat adalah berat minimum bagi notebook tersebut, tidak termasuk perkakasan seperti mouse, adapter, beg dan sebagainya. Bayangkan anda perlu membawa "bebanan" tersebut di mana konsep mobility tidak lagi praktikal.


(sumber: ggpht.com)

Dari segi spesifikasi pula, bagi yang hanya menggunakannya bagi tujuan melakukan assignment, menaip menggunakan word processor seperti Microsoft Word, bermain game yang memerlukan spesifikasi yang tidak terlalu tinggi, anda mungkin tidak perlu membelanjakan lebih dari RM3,000 untuk membeli notebook yang canggih. Kebanyakkan notebook yang dijual pada harga RM5,000 ke atas adalah untuk high-end user seperti gamers, graphic designer, programmer, dan sebagainya yang kebanyakkannya melibatkan proses rendering.

Saya tertarik dengan beberapa jenis mini-notebook seperti: -


HP 2133 Mini-Note PC
(sumber: hp.com)


AcerAspire One Mini Notebook
(sumber: nexus404.com)

Rata-rata harganya kurang dari RM2,000. Namun begitu terdapat 2 kelemahan utama bagi mini notebook iaitu: -
  • Keyboard yang agak kecil berbanding yang ada pada notebook biasa. Anda mungkin perlu berhati-hati ketika menaip.
  • Screennya juga terlalu kecil.
Jadi, jika anda ingin membeli notebook, pastikan anda menetapkan target anda dan rajin-rajinlah bertanya atau membaca review di Internet.

4 comments:

@k@kPOKPEK said...

great info!

KNizam said...

aku suka laptop mini tuh...
cuma tak cukup power la untuk aku. hehe :)

Fazrul Shahril said...

Hee..

Bro, so far aku guna laptop yang company bagi ja... dan DELL notebook yang aku guna masa study masih elok digunakan walaupun usia dah mencecah dekat 2 tahun lebih..

Anonymous said...

kena jaga bila nak beli mini notebook tu...model acer tu, bateri lebih kurang 1 jam sahaja...