Aug 28, 2008

slumbeR@J@ Berehat Sebentar!

Semalam adalah kali pertama saya tidak menulis sebarang post kerana sangat sibuk dengan projek terbaru melibatkan laman web dan forum. Seperti yang saya katakan dalam post yang lepas, saya memiliki pengalaman hampir setahun bersama Joomla dan projek terbaru ini dibangunkan menggunakan Joomla.

Penggunaan Joomla sudah semakin meluas dengan semakin ramai rakyat Malaysia yang mempelajari bagaimana untuk menghasilkan laman web mereka menggunakan CMS. Mengikut pengalaman saya, sesiapa sahaja boleh mempelajari Joomla tetapi mereka perlulah rajin mencuba dan mengeksperimen laman web anda kerana Joomla bukanlah sebuah sistem yang lengkap di mana ia masih lagi dibangunkan.

Anda perlu mencari module, component, atau mambot yang bersesuaian dengan kegunaan laman web anda supaya ianya menjadi lengkap. Kebanyakkan module, component, atau mambot dibangunkan oleh developer yang lain di mana kebanyakkan daripadanya adalah percuma.

Sekiranya anda seorang yang suka mengeksperimen, mengenali Joomla adalah sesuatu yang menyeronokkan di mana anda berkemungkinan akan berpuas hati dengan hasilnya berbanding menggunakan Blogspot ataupun Wordpress. Terdapat banyak template percuma untuk Joomla yang memiliki fungsi yang berbeza setiap satunya di mana kedudukan module tidak sama. Ini menjadikan laman web anda lebih unik berbanding laman web yang lain.

Saya mungkin akan sibuk dalam beberapa hari ini tetapi saya akan cuba sedaya upaya untuk terus mengemaskini blog ini dengan pelbagai tips dan berita sensasi. Diharapkan anda semua terus melawat laman web ini dan memberikan komen-komen bernas anda di sini.


4 comments:

Zara Zuleika said...

hi, slumberaja... i put your blog on my blogroll... selamat menyambut kemerdekaan yg ke 51 yer...

Conspiracy Theorist said...

Salam Bro,

Ur on my bloglist...Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan & Ramadhan Al-Mubarak..

SAY NO TO NWO!! SAY BYE TO AnWar & PLah!!

Fazrulls said...

Yo my Man..

Me too add you on my blogroll / bloglist...

Happy Merdeka Day to yaa...

Salam...

Demo jerr said...

thanks to all... added you guys at my blog rolls too...