Aug 29, 2008

Bagaimana Untuk Menghenti Program Pada Beroperasi Ketika Startup?

Apa khabar semua. Salam kembali. Sebenarnya saya masih lagi sibuk dengan projek saya tetapi sempat juga meluangkan masa untuk memberikan sedikit tips kepada pembaca. Saya tidak mahu menghampakan pengunjung. Tidak lupa saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pemilik blog yang bertukar link (exchange link) dengan blog saya. Saya amat menghargai sokongan anda dan akan terus melawat laman web anda.

*Tips ini hanya untuk pengguna Windows XP
Adakah PC anda slow ketika Startup (on PC)?

Jika ya, ini mungkin disebabkan kerana terdapat banyak program / application yang beroperasi secara automatik ketika Startup. Contoh application / program yang biasa kita lihat beroperasi secara automatik adalah: -
  • Yahoo Messenger
  • WinAmp
  • Skype
  • Quick Time
  • Adobe Reader
  • Anti-Virus
  • ... dan sebagainya
Jadi, bagaimanakah untuk menutup program / application ini? Mudah sahaja!

Mula-mula tekan Start -> Pilih Run -> Taipkan ' msconfig ' (tidak perlu tanda ' ') -> Muncul "System Configuration Utility" -> Pilih option yang paling hujung iaitu "Startup"

Kemudian pilih sahaja application / program yang anda ingin tutup supaya tidak bermula setiap kali anda menghidupkan komputer.

PERHATIAN: Hanya tutup application / program yang anda tahu fungsinya sahaja supaya tidak mengganggu Windows. Cara termudah adalah mengetahui yang mana anda boleh tutup adalah dengan melihat pada kolum "Command" mana lokasi program / application tersebut disimpan.

Setelah berpuas hati dengan pilihan anda tekan butang Apply dan kemudian OK, restart PC anda.

Selamat Mencuba!


No comments: