Aug 25, 2008

Chelsea di Puncak Liga, Man City Menang Bergaya

Seperti yang disangkakan Chelsea merampas kembali tahta liga dari Liverpool apabila menang tipis ke atas Wigan malam semalam. Gol kemenangan dijaringkan oleh Deco pada minit ke-4 melalui tendangan percuma dan merupakan gol kedua berturut-turut dalam dua perlawanan olehnya.

Walaupun mempunyai beberapa peluang untuk menjaringkan gol, Chelsea gagal memanfaatkan peluang yang dimiliki untuk cuba mengulangi kejayaan mereka membelasah Portsmouth 4 - 0 minggu lalu. Namun begitu, ianya telah cukup untuk menggembirakan Scolari dan Roman Abramovich.

Sementara itu pada aksi lain, Man City berjaya menundukkan West Ham dengan jaringan yang cukup bergaya iaitu 3 gol tanpa balas. Ini merupakan 3 mata pertama oleh City selepas tewas pada perlawanan pertama mereka minggu lalu.

Namun begitu, City agak bernasib baik kerana pemain West Ham, Mark Noble dilayangkan kad merah apabila mengutip kad kuning keduanya dalam masa 5 minit pada penghujung babak pertama. Gol-gol kemenangan City dijaringkan oleh
Daniel Sturridge (65), dan 2 gol dari Elano (70 dan 76).

Sedikit berita yang menggusarkan penyokong City adalah kecederaan yang dialami oleh Micah Richards apabila berlaku kemalangan sesama rakan sepasukan, Ben Haim yang memaksa permainan dihentikan selama 8 minit. Laporan kemudiannya menyebut, Richards tidak mengalami kecederaan yang serius dan ini pastinya melegakan Mark Hughes.