Oct 3, 2008

PageRank: Bagaimana Google Menilai Blog Anda?

Dalam post yang lepas, saya ada menyebut mengenai PageRank. Bagi anda yang baru sahaja mendalami ilmu Internet/Blog, anda mungkin tidak mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan PageRank. Berikut adalah definasi yang diberikan oleh Google: -

PageRank relies on the uniquely democratic nature of the web by using its vast link structure as an indicator of an individual page's value. In essence, Google interprets a link from page A to page B as a vote, by page A, for page B. But, Google looks at more than the sheer volume of votes, or links a page receives; it also analyzes the page that casts the vote. Votes cast by pages that are themselves "important" weigh more heavily and help to make other pages "important".


(sumber: http://en.wikipedia.org)

Dalam erti kata yang mudah, semakin banyak website yang meng'link'kan URL anda, semakin tinggi PageRank anda. Sebenarnya ianya lebih complicated tetapi ia mungkin akan memeningkan kepala anda dan saya kerana ia melibatkan algorithm yang dicipta oleh Google secara spesifik untuk menilai betapa 'pentingnya' sesuatu URL.

Persoalannya apakah gunanya mempunyai PageRank yang tinggi?

Google memberi keutamaan kepada website yang mempunyai PageRank yang tinggi dengan meletakkan website tersebut di kedudukan yang tinggi di search engine mengikut keyword tertentu. Walaupun terdapat faktor lain yang menentukan samada website tersebut akan berada di tempat teratas search engine, PageRank tetap memainkan peranan yang penting.

Sekiranya blog anda memiliki PageRank yang tinggi, ramai website owner (pro-blogger/SEO guru/dll) yang berlumba-lumba untuk bertukar link (exchange link) dengan website anda kerana PageRank anda yang tinggi akan menaikkan PageRank website mereka juga. Teknik yang paling mudah bagi mendapatkan link ke website anda adalah dengan mengajak bloggers lain untuk meletakkan link website anda di blog mereka. Anda perlulah mengenali blogger tersebut terlebih dahulu dengan membaca/memberi komen di blog mereka. Kebanyakkan bloggers biasa akan sudi untuk meletakkan link anda, tetapi bagi kebanyakkan pro-bloggers tidak akan menghiraukan request anda.

PageRank biasanya berubah-ubah beberapa bulan sekali bergantung kepada kekerapan crawler Google datang ke website anda. Jadi, jika website anda mempunyai banyak link tetapi masih belum mempunyai PageRank, anda hanya perlu menunggu website anda di'update' oleh Google.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada bloggers yang sudi untuk meng'link'kan blog slumberaja yang hari ini memiliki PageRank 3. Jasa baik anda tidak akan saya lupakan dan saya akan terus melawat blog anda semua ^^.


2 comments:

Kamezaim said...

yahoooo.....kamezaim pagerank 3.. hahaha

chekgu Bani Hassim said...

err..pagerank-pagerank...