Sep 6, 2008

Cuil dan Google Chrome

Saya percaya anda semua sudah mendengar mengenai Cuil dan Google Chrome yang baru dilancarkan baru-baru ini. Cuil diasaskan oleh Tom Costello dari WebFountain yang dikendalikan oleh IBM dan juga Anna Patterson serta Russell Power dari TeraGoogle yang dikendalikan oleh Google. Cuil dikatakan bakal menjadi pencabar kepada Google tetapi pada pendapat saya, ianya mungkin berlaku tetapi bukan dalam masa terdekat ini.


Walaupun Cuil dikatakan memiliki database website yang terbesar, saya percaya Google mempunyai kelebihan dari segi relevancy dan juga kepantasan mengemaskini sistemnya. Saya berkata demikian kerana salah satu daripada website saya tidak disenaraikan di bawah Cuil walaupun saya mendaftar website tersebut sebelum Cuil dilancarkan iaitu pada bulan Mac yang lalu. Sungguh aneh kerana dakwaannya bahawa databasenya yang terbesar tetapi tidak memiliki website saya.

Cuil membenarkan orang ramai untuk menghantar request sekiranya website mereka tidak disenaraikan dan saya telah berbuat demikian tetapi tiada sebarang respond dan sehingga kini website saya masih tidak disenaraikan. Dari segi traffik pula, jumlah pengunjungnya semakin berkurangan berbanding semasa ia baru dilancarkan. Ketika ini, Cuil berada pada ranking 2,381 di Alexa dan masih lagi tidak mampu mencabar tahta Google.

Mengenai Google Chrome, saya mungkin berminat untuk mencubanya kerana pada ketika ini Firefox saya sentiasa mengalami masalah di mana ianya tutup secara automatic, selalu hang serta tidak membenarkan plugin IDM (internet download manager). IE (internet explorer) pula terlalu slow. Saya akan membuat review mengenai Google Chrome setelah mencubanya nanti.


No comments: